Manatees in Crystal River + Tarpon Springs - Reisverslag uit Bradenton, Verenigde Staten van Erik Kruise - WaarBenJij.nu Manatees in Crystal River + Tarpon Springs - Reisverslag uit Bradenton, Verenigde Staten van Erik Kruise - WaarBenJij.nu

Manatees in Crystal River + Tarpon Springs

Blijf op de hoogte en volg Erik

28 Januari 2013 | Verenigde Staten, Bradenton

Hoi,

Vandaag (zondag 27 januari) stond het zwemmen met Manatees met Riverventures op ons programma. Daarvoor moesten we natuurlijk wel op tijd ons bedje uit…dat viel nog niet mee want mijn telefoon stond op 5.30 en we lagen nog lekker….hadden elk een bed voor ons alleen….prima Hotel (Holiday Inn)…maar goed je wilt wat…we konden gelukkig nog snel een broodje doen en een bak koffie en tegen 6.00 zijn we vertrokken en om 6.05 waren we bij Riverventures…heb het gelukkig goed uitgezocht want als je om die tijd nog een tijd in de auto zou moeten daar word je ook niet blij van….we werden weer erg enthousiast verwelkomt….we waren niet de enigen…mensen vanuit ons hotel (ontbijt) waren er ook…we kregen een film te zien waar we ons aan moeten en mogen houden…want de Manatees worden beschermd en men is erg streng…ook vereist het rust en kalmte…ze schrikken snel en zijn zo vertrokken…dus vele tips… de belangrijkste…imiteer zijn gedrag…ga voor dood in het water liggen en wacht af….als het goed is maken ze contact met je…

Na de film mochten we een voor een naar een dame die op het oog ons een wetsuit aan begon te meten…dat was zo klaar!!..ff omkleden (zwemkleding eronder aan) en in de bus…5 minuten rijden en we kwamen aan bij de rivier waar onze captain Mike ons al op stond te wachten…na de groepsfoto aan boord …daar nog een hele instructie (verplicht ) over zwemvesten, brand en wat we wel en niet mogen en wat de beste manier is om ze te kunnen bekijken….ook weer een uitgebreide instructie over het dragen van de snorkel…gelukkig weten we dat en we hadden onze eigen…dat was achteraf wel makkelijk…kun je tenminste goed zien wie er op de foto staat!! Uiteindelijk gingen we met de platbodem op pad….

Als zeer snel zag Mike enkele Manatees en heeft ons rustig het water in begeleid….heel rustig en kalm zijn we gaan kijken en ik had al zeer snel een Manatee geheel voor me alleen…ik ging weer eens een andere kant op….heb daar een prachtig filmpje van geschoten ( hoop dat ik hem bij dit verslag kan plaatsen!!) …wat een prachtige dieren en wat zijn ze groot….bij het aaien voelt het ruw aan….ze zijn ook erg snel ..bij een verkeerde beweging zijn zeer snel verdwenen en dat zou je van zulke logge dieren niet verwachten….Rita heeft er ook erg van genoten…bij de het bekijken van de foto’s die door de Captain zijn gemaakt is ze regelmatig op de foto gezet…we lagen als laatsten nog in het water…tot het tijd was om te gaan…prachtige ervaring!! ..als iemand van jullie ooit in Florida komt dan is dit wat ons betreft zeker een aanrader… we hebben ons aan boord ontdaan van onze wetsuits en goed afgedroogd…t-shirt en trui /fleecejack weer aan en later in de auto de handdoek onder de tokus….gelukkig waren we in no time weer bij het hotel en daar hebben we ons eerst gedoucht en tegen 10.30 uitgecheckt en op weg gegaan naar Tarpon Springs.

Tarpon Springs staat bekend om zijn sponsen…in alle soorten en maten…om te douchen, scrubben…auto wassen je noemt het maar op en ze zijn er….het heeft een ruime geschiedenis en de Grieken hebben het daar al meer als een eeuw voor het zeggen en alles is dus ook Grieks…diverse restaurants en alle namen van de boten dragen veelal Griekse namen…het was er erg druk…was ook prachtig en zonnig weer…we hebben een boot tour gedaan…een hoop gepraat en een demonstratie van een duiker in een oud duikpak…die een stuk spons van de bodem af heeft getrokken…mooi om te zien hoe het vroeger ging….zie de foto…na de tour zijn we nog wat rond gaan kijken en hebben een broodje Gyros gegeten met Tzatziki…prima kost….

Na Tarpon Springs zijn we nog even richting St Pete Beach gereden…een mooie route over een grote en lange brug…in St.Pete zagen we prachtige huizen …vrijstaand en groot….niet voor armsten!!...ook lagen er natuurlijk boten bij….In Florida kun je overigens gewoon een boot besturen…tis de enige staat waar je geen vaarbewijs nodig hebt…!! We hebben nog even aan het strand gestaan en daarna zijn we naar Bradenton af gereisd….

TomTom kon het hotel (Best Western Manatee Hotel) niet vinden en stuurde me steeds het bos in…maar ff een inwoner gevraagd en die wees me het hotel in de verte al aan..hij gaf ook aan dat de locatie wel klopte maar dat men het hotel later heeft gebouwd …het lag achter een restaurant…hij had dit wel vaker gehoord dat de GPS van slag raakt…maar goed we kwamen er…tis weer een prima plek…weer allebei een bed voor ons alleen…en groot!!

In de avond zijn we naar een “cracker barrel” gegaan , deze ligt voor het hotel…een restaurant geheel wat in de oude Country stijl…menu’s ook daar min of meer op afgestemd…..we kwamen binnen via de winkel…waar ze allerhande zaken verkopen vanuit de goede oude tijd (wel hedendaags natuurlijk)..snoep, zeep, kleding …zelfs hebben ze een country en western Cd lijn…en ik kwam Dolly Parton, Kenny Rogers, Wynonna….Randy Travis en nog veel meer tegen….
Eten was prima…we hadden zin in een biertje maar men schenkt geen alcohol…dus maar aan de fris…Rita aan het water …maar ze kreeg tap water (leiding)..dat terug gedaan omdat er chloor in zit…dus maar aan de fles!!...hebben kip gegeten met groene boontjes en wortelen…wel weer erg veel….rekening bedroeg nog geen 22 dollar….natuurlijk moet daar nog wel even een tip over heen maar daar moet je niet moeilijk over doen….tip ligt gemiddeld tussen de 10 en 15%....

Morgen op weg richting Captiva en Sanibel Island….en dan door naar Estero…..

Tot dan maar weer….

• 28 Januari 2013 - 18:02

Wim:

De gelijkenis is frappant Erik. Maar wat wil je na zo'n periode van luieren. Je neemt dan al snel de schutkleur en model van de omgeving aan. Maar een mooi filmpje op you tube. Nog veel plezier. Misschien kom je ooit dit jaar nog eens in Zwolle.

groetjes Wim

• 28 Januari 2013 - 18:55

Jan Barendse:

Thanks If you are in Fort Meyers go to the Edison museum. One of the best in the States.