Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Erik Kruise - WaarBenJij.nu Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Erik Kruise - WaarBenJij.nu

Bonaire

Door: erikenritakruise

Blijf op de hoogte en volg Erik

26 November 2010 | Nederland, Amsterdam

Hoi ,

Jeetje wat is dit een mooi eiland en wat een uitgestrektheid! Gewoon niet normaal meer. Vandaag een hele tour gemaakt..via Belnem (mooie wijk en dito huizen!!) langs diverse snorkellokaties o.a. 1000 steps. Moet je een trap af om er te komen!! Gelukkig geen 1000 maar toch….ziet er prachtig uit!! Alleen de stroming lijkt er wat te veel vat te hebben en Rita is niet zo happig op!!..Die moet in alle rust en relatief rustig water de zaak kunnen bekijken… we zijn van daaruit richting Goto-meer gegaan en daar de Flamingo’s bekeken. Druk bezig om voedsel te zoeken. Ook hebben we het Pekelmeer en Lac Bay gezien en doorkruist. Slavenhuisjes op de foto en film gezet. Niet te bevatten dat daar zoveel mensen bij elkaar in een huisje hebben gezeten. Ook zijn we nog door Rincon gereden maar niet uitgestapt want voor de verandering regende het weer eens een keer!!..wegen zijn hier zo slecht !! en staan regelmatig onder water…het vereist adequaat en alert rijden. Ook moeten we opletten op ezels en geiten…want alles loopt los…wel wat minder honden dan op Aruba.

Toch maak je wel weer van alles mee op zo’n dag. We hebben nog tijdelijk de auto waar we nu in rijden…de ander die voor ons bestemd is wacht op een onderdeel. Ze bellen ons zodra dat onderdeel er is en hij gerepareerd is.

Maar de bak die we nu hebben is ook niet echt zo betrouwbaar. Ik startte vanmorgen een keer en kreeg zo’n lekker startmotor geluid (alsof de auto nog aan staat!!). De mijne stond dus uit….maar goed ..hij sloeg nog aan. Later op de dag, hetzelfde maar nu na een keer of vijf hetzelfde geluid te hebben gehoord…nog niets…de verhuurder maar gebeld…deze kreeg hem ook aan de praat en ik kreeg instructies hoe hem de volgende keer aan de praat te krijgen….vingers in de oren en starten dan maar!!!!!!!!!!!!!.

Hij pakte hem vanzelf….. Wederom uitleg ten aanzien van de andere auto…we weten er alles van….alle eilanden hebben hetzelfde probleem, er is geen onderdeel te krijgen…men is erg creatief….spareparts voor de Mazda 2200 B komen veelal in een container (2e hands ) vanuit Colombia. Maar goed we rijden nog we mogen gewoon bellen…ze doen niet moeilijk…wij ook niet….Hopen maar niet dat we midden in de Cunucu staan met ellende, want dan heb je wat.

Het tanken is ook leuk!! We hebben een benzinepomp beneden aan de berg (wij zitten er op !!) waar je eerst moet betalen voordat je peut erin kan gooien. Een oude aardige Bonariaan gaf ons ff uitleg hoe het werkte!!. Weer wat geleerd….nu maar hopen dat het goede spul erin ligt!!!

Verder was het druk in Kralendijk…er lag een boot binnen en de middenstand op het eiland speelt daar goed op in en het is lekker druk , vele kraampjes met allerhande spullen. Alles om de Yank te pleasen…je struikelt er gewoon over…en daar lopen wij gewoon tussen….alsof wij geen toerist zijn?? We voelen ons niet zo, hahaha….

Bij de haven tegenover de fruitverkopers…ff wat gedronken en gegeten. Daarna nog bij Sunbelt langsgeweest (makelaar)…willen een huis kopen op Bonaire!! Gekheid……maar wel de groeten van Karin en Lennard overgebracht. Eigenaar en zijn vrouw zijn streekgenoten , Zuidlaren en Zuidlaarderveen…..groeten terug!!!!!!

In de avond de eigenares van van de Seacow nog gebeld voor een snorkeltrip…morgen komt er weer een grote boot dan komt het niet uit ( dan word het geld verdiend)…..maar ze zullen ons bellen want ze varen graag in een klein gezelschap minimaal 4 personen….afwachten dus maar….Klein Bonaire doen ze dan ook aan en dat willen we ook graag zien. Heb al weer een andere camera gekocht…koste wel weer omgerekend 180 euro…maar ja…je moet wat….kan misschien mooie opnames maken en wil dat niet laten schieten.

Vandaag, vrijdag was het weer slecht begonnen, regen gehad en het beloofde weinig goeds..maar…na regen komt zonneschijn en dat was gelukkig het geval…ff wezen toeren om een goede snorkel locatie te vinden.

Uiteindelijk kwamen we bij de zee bij het vliegveld terecht…wel wat golven…maar wat een wereld eronder!!!…veel vis en ook hele grote…prachtig…een hele tijd mee zoet geweest…ook met de nieuwe fotocamera beelden geschoten onder water. Tis nog ff uittesten..hoop dat we nog een paar momenten krijgen om nog meer opnames te maken . Verder vandaag weer richting de zoutpannen en met de telelens flamingo’s wezen spotten !! en op Sorobon nog ff de surfers gevolgd.

Dag vloog voorbij, de autoverhuurder melde zich nog dat de andere auto niet in orde gemaakt kon worden. We hadden al startproblemen met deze en we kregen het voorstel om hem om te ruilen voor een driedeurs Mitsubishi, mooie bak…wel weer een automaat!! Was net weer gewend met het schakelen. Maar goed , we zijn niet moeilijk en deze auto is prima…

Rond de klok van 5 in Kralendijk wat bij City gegeten en gedronken…een drukte daar opeens…allemaal Nederlanders…en aan de borrel….gezellig druk…hebben daar ons best vermaakt!!

Morgen komt Sinterklaas…zal ook wel feest zijn……weer eens wat anders…zal het dezelfde zijn als die uit Aruba???

Tot zover maar ff,

Groet vanuit Bonaire, Rita en Erik.

• 27 November 2010 - 00:44

Paul En Roby:

Mooi he....Bonaire. Blij dat jullie dat ook vinden. Jammer dat het weer niet zo meezit. Aanrader....ga ook nog naar het Donkey sanctuari, vlak achter het vliegveld.....zoooo lief en leuk, al die ezels daar...en het mangrove gebied bij Lac Bay, daar kun je kajakken. En het surfmeer aan de overkant kant van het eiland vanuit Kralendijk gezien(ben even de naam kwijt). Heeeel gezellig!!!! Leuk om te zwemmen daar. Veeeeel plezier. Paul en Roby

• 27 November 2010 - 10:01

Gerda Moraal:

He Erik,
    Ik heb wel door dat als jullie terug zijn ik jou wel om raad kan vragen wat betreft de auto en mijn fotocamera.
    Je leert toch veel he tijdens je trip.
    Hier alles wit bevroren van de mist, zat potdicht gisteravond.
    Doegie

• 27 November 2010 - 10:43

Gre:

Op dit moment zitten we in Holland lekker in het zonnetje met rijp op de bomen het is wel koud, maar het is wel weer een mooi gezicht alleen hoop ik niet op zo'n strenge winter als vorig jaar dit zullen jullie wel begrijpen. We genieten wel mee met al die mooie foto's en jou beschrijving van wat je mee maakt. Weer terug in Holland wordt het wel wennen voor jullie denk ik. Voor nu geniet nog maar lekker het is jullie gegund.

• 27 November 2010 - 10:50

Louwe En Elly:

Hoi mooi verslag en mooie foto`s en wat betrefd de auto`s is dat een verhuur bedrijf het lijkt meer op een sloperij. Het is maar goed dat Erik zon handige bob is. Nog veel plezier. Louwe en Elly.

• 27 November 2010 - 12:43

Len En Ka!!:

echt helemaal super om het weer ff te zien alles komt nog bekent voor...haha!! heel veel plezier nog en dank voor u bezoek aan sunbelt!!